Effektnek, vagy SFX-nek nevezzük a képregényekben megjelenő, hangeffekteket jelképező feliratokat: „BANG!”, „Reccs!”, „Nyikorr…”, „Markol”, stb. Általában az SFX-ek okozzák a legtöbb gondot egy szerkesztőnek, mivel eltakarják a kép nagy részét. Mindenkinek a saját belátására van bízva, hogy meghagyja-e az eredeti (japán) SFX-et, teljesen lecseréli-e az összeset, vagy meghagyja a nagy méretűeket, és csak a kicsiket javítja ki.
Mivel feltételezhetően már tudod, hogyan kell klónozni és újrarajzolni, ezért térjünk át az SFX-ekre! Erre a célra legalkalmasabbak az extrém formájú, harsány, vaskos betűtípusok. A legkönnyebb dolgunk a kis méretű SFX-ekkel van, ezeknél általában elegendő egy kis kontúrozás (stroke), vagy szöveghajlítás (warp). Íme egy pár példa:
A „TAP”- nál egyszerűen csak elforgattam a szöveget- az esztétika miatt mindenképpen forgasd el az SFX-eket!
A „HA!”-nál próbáltam minél jobban megközelíteni az eredeti képet. Fehér szöveg, fekete kontúr. A kontúrozáshoz jobb gombbal kattints a Layers palettán a kiválasztott rétegre, és válaszd a „Blending Options…”-t! Pipáld ki a „Stroke” négyzetet, és válaszd ki az alkalmas színt+méretet! Az ideális kontúrvastagság 2-3 pixel.
Az utolsó példán megmutatom, hogyan lehet kombinálni több kontúrt egyetlen feliraton.
A Photoshop alapvetően nem támogatja ezt, de egy kis trükkel becsaphatjuk. Először is begépeltem a „Creak” feliratot, elforgattam, és meghajlítottam (warp text). Ezután megdupláztam a réteget (jobb klikk a palettán, és Duplicate Layer, vagy a menüsorban Layer-> Duplicate Layer), így egy pontos másolatot kaptam róla. A felső réteghez adtam egy 1 pixeles fekete kontúrt, az alatta levőhöz pedig egy 3 pixeles fehéret- így a fehér kilóg a fekete alól, és többszörös kontúr hatását kelti. A psd példafájlt letöltheted innen:
PÉLDAFÁJL LETÖLTÉSE
Oldalak
▼
2011. április 26., kedd
14. Újrarajzolás
Az előző fejezetben részletezett kézi újrarajzolás jó módszer lehet kis részletekhez, de hosszabb vonalaknál idegölő meló. Most megmutatom, hogy alkothatsz tökéletes ívelt vonalakat.
Mentsd el ezt a képet, ha ki akarod próbálni (jobb kattintás->Kép mentése más néven)- persze bármilyen nagyobb méretű képpel gyakorolhatsz:
Íme egy "ilyen volt-ilyen lett" kép:
Egy kicsit időigényes, de hihetetlenül egyszerű művelet- a Pen Toollal megrajzolod a görbéket, és kitöltöd a köztük levő helyet a kívánt színnel. Először is, csinálj egy új réteget a kép FÖLÉ! Ezután válaszd ki a Pen Tool-t az eszköz palettáról! Válaszd ki az új réteget, majd kattints oda, ahol szeretnéd, hogy elkezdődjön a vonal! Ezután kattints az elképzelt vonal végére, és tartsd nyomva a bal egérgombot! Amíg nyomod, változtathatod a vonal ívét- hajlítgasd addig, amíg nem esik egybe a hiányzó vonaldarabbal! Ezt a kattintástól-kattintásig tartó szakaszt „görbének” (Path) nevezzük.
Ezután kattints a Brush Tool-ra, állítsd be a vastagságát és a színét olyanra, mint az eredeti vonal! Jelen esetben fekete, tömör, 2 pixel széles. Válts vissza a Pen Tool-ra, és kattints a jobb gombbal a képre! A megjelenő menüből válaszd a Stroke Path-ot (Kihúzás), és a lenyíló ablakból a Brush-t! A görbe két pixel vastag vonallá változott. Én ezúttal kétszer egymás után is kihúztam a görbét, hogy egy kicsit sötétebb legyen. Ha elégedett vagy a vonallal, újból egy jobb kattintás, és válaszd a Delete Path-ot- a görbe eltűnik, a vonal megmarad.
Ehhez a képrészlethez még kétszer kell ezt megcsinálnunk: egy fehér sávnál a kabát szegélyén (A), és egy feketénél a kabát belsejében (B). Ugyanaz a módszer, csak a Brush színét változtasd meg a vonal színére! Ajánlom, hogy nyiss mindegyik vonalhoz új réteget.
Végül, térj vissza az alapréteghez, és töltsd ki a vonalak közötti területeket a megfelelő színnel! Ismételd az újrarajzolást a kabáton, a nadrágon, a zsinóron és az árnyékokon, a köztes területeket klónozással pótold/töltsd ki! Bele fog telni egy pár órába, de meg fogod látni, hogy még ilyen komplex rajzokat is gyerekjáték kijavítani ezzel a módszerrel.
13. A klónozáson túl
A klónozáson túl
Ebben a fejezetben elmagyarázom, hogy javíthatunk ki egy képet, amin valamilyen ok miatt nem lehet klónozási műveletet végrehajtani. Ha nincs mit klónozni, van két remek trükk, amivel „újrarajzolhatjuk” a képrészletet.
Első trükk: kijelöljük a kép egy részletét, másoljuk és új rétegként beillesztjük - ezt a réteget már elforgathatjuk, hogy illeszkedjen a kép többi részéhez. Ez különösen hasznos a görbületeknél (ahol a kanyar egy részét úgy helyezed át, és forgatod el, hogy kiegészítse az ívet), de az egyeneseknél is (ha egy bizonyos szögbe akarsz állítani egy vonalat) . Kezdjük:
Jelöld ki a kívánt területet (Selection Tool), másold ki, és illeszd be egy új rétegbe (Copy, Create New Layer, Paste)! Az új réteget mozgasd a korrigálni kívánt terület fölé, és forgasd el úgy, hogy a vonal illeszkedjen! A kép bal oldalán piros kerettel jelöltem a beillesztett részt, a jobb oldalán eltüntettem a keretet, hogy lásd: mennyire nem illeszkedik a pontozott rész az eredetihez.
Fogd a Radírt (Eraser Tool), és törölj ki a vonalon kívül mindent (a pontozott részt és a szürke részt egyaránt)! De amint látod, most a japán szöveg is előtűnt! Hát válaszd ki az alap réteget (Background), és klónozással tüntesd el ezeket a részeket!
Az a szép ebben a technikában, hogy nem kell aggódnod az új vonal miatt klónozás közben. De vigyázz: az elforgatás homályosabbá teszi a rétegeket! Soha ne forgasd el egynél többször, de mindenképpen az újraméretezés előtt tedd meg, ezáltal a minimálisra csökkentve a homályosodás mértékét!
Második trükk: egy egyszerű módja annak, hogy újrarajzoljunk egy vonalat anélkül, hogy aggódnunk kellene a kép többi részlete miatt. A lenti képen láthatod: muszáj újrarajzolnunk a vonalat, miután kitöröltük a japán effektet:
Szóval, először is radírozd ki a szöveget, utána hozz létre egy új, üres réteget! Ezen az új rétegen húzz egy vastagabb vonalat (Brush Toollal) az eredeti vonal helyén!
Mivel ez a vonal másik rétegen van, nyugodtan szerkesztheted anélkül, hogy a kép többi részének baja esne. Zoomolj rá erősen, és egy kemény radírral (Eraser Tool) töröld ki a felesleget, amíg így nem néz ki:
Ha a vonal formája stimmel, de túl sötét, a Dodge Toollal kivilágosíthatod. Ha valahol még hiányos a kép, az eredeti rétegen klónozd át a részleteket, és kész!
Ha hosszabb vonalakat kell újrarajzolnod, ez a módszer nem célravezető. A következő fejezetben ezt fogjuk kitárgyalni.
2011. április 25., hétfő
12. Klónozás mesterfokon
Klónozás mesterfokon
Most pedig kielemezzük azt az idegölő, gyűlöletes jelenséget, mikor a szöveg eltakarja a kép egy részletét! Ha egyszerűen kiradírozod az eredeti szöveget, ocsmány lesz a végeredmény. Akkor mit kell tennünk? Át kell klónoznunk a kép egy (inkább több) részletét a betűk által fedett területre. Legjobb, ha ezt az elforgatás, vágás és szintezés után, de még az újraméretezés előtt teszed. Lássunk egy példa-képet!
Ne feledd, hogy a szöveg nagy részét lefedi a területnek, ezért nem kell az egészet újraklónoznod!
Gépeld be a szöveget, és formázd meg úgy, ahogy szeretnéd, hogy kinézzen a végén! Mivel a kép még nincs újraméretezve, előfordulhat, hogy a szöveg nagyobb a szükségesnél-ilyenkor csökkentsd le a méretét! Most tüntesd el a szöveget (kattints a Layer palettán a szem ikonra), és zoomolj rá a célterületre (MINDIG zoomolj klónozás közben)! A következő kép bemutatja a folyamatot lépésről-lépésre: a kék pötty a klónozás forrása, a piros pötty a klónozás kezdőpontja, a rózsaszín téglalap pedig a terület, amire át akarjuk klónozni.
Remélhetőleg ebből már érthető, hogy is megy a dolog. Válassz mindegyik vonalhoz a lehető legjobban hasonlító részletet, és készülj fel rá, hogy gyakran kell visszalépned (Edit->Step Backward, vagy ALT+CTRL+Z)! Időnként kapcsold vissza a szöveg láthatóságát, hogy tudd, mit kell még klónoznod! Persze nem kell abban a sorrendben csinálnod, ahogy én csináltam. A végső, újraméretezett eredmény:
A legfontosabb dolog a klónozásnál: a TÜRELEM! Ezen kívül rengeteg idő, jó szem és jó egér is szükséges. A jó szerkesztőt az különbözteti meg a rossz szerkesztőtől, hogyan tud klónozni. Gyakorold minden szabad percedben, mert ez a legfontosabb feladatod!